مشخصات سرامیک

1,751

مشخصات سرامیک

سرامیک از واژه ی یونانی کراموس  گرفته شده‌ که به معنی سفال یا شیء پخته‌شده‌است . سراميك عمدتا از خاك رس و سفال تهیه میشود. سپس سطح روی آن توسط یک لایه لعاب مات ،نیمه براق یا براق رنگی پوشیده شده  و آنگاه  با پخت در کوره بر اساس کیفیت  درجه بندی میشود.  لایه روئی سرامیک 4 تا 12 میلیمتر ضخامت داشته و سطح زیر آن بجهت جذب مناسبتر ملات و اتصال به کف, زبر است. برای نصب سرامیک از دوغاب پودر سنگ و سیمان استفاده میشود که روی ملات ماسه-سیمانی که کاملا خشک نشده باشد, اجرا میشود. سرامیک در انواع طرح , رنگ, قیمت, درجه بندی و ابعاد تولید شده و تا همین اواخر از پر مصرف ترین مصالح پوشش کف تا همین چند سال محسوب میشد .

از نقاط ضعف سرامیک, طبع سرد آن است که بخصوص در فصول سرد این موضوع بیشتر احساس میشود . درز مابین سرامیک مخصوصاً در نوع رنگ روشن آن بعد از مدتی جرم گرفته, کثیف شده به راحتی قابل تمیز شدن نیست. سرامیک در مقابل ضربه آسیب پذیر بوده و به آسانی دچار ترک  و یا پریدگی لعاب روئی میشود که همین موضوع به زیبایی کف  لطمه وارد میکند. لغزندگی سطح سرامیک, علاوه بر مشکلاتی که برای استقرار فرش و موکت و نیز مبلمان دارد, باعث سُر خوردگی و زمین خوردن میشود که مخصوصا برای کودکان و سالمندان خطرناک است.

در سالهای اخیر جهت رفع برخی ضعف های فوق, سرامیک های موسوم به پُرسلان به بازار عرضه شده که از نظر استحکام به سنگ هم برتری دارند. اما این سرامیک ها سنگین بوده و همانند سنگهای کف, باعث بالا رفتن بارِ مرده و نتیجتا افزایش هزینه اجرای سقفهای ساختمانها میشوند. این سنگینی وزن از مشکلات این سقف ها در مواقع زلزله است.

سرامیک که نسل بعدی انواع کاشی است, بجز تنوع در ابعاد, از نظر جنس نیز دارای تفاوت بسیاری است. سرامیک ها را معمولا بشکل مربع میسازند. سرامیک از سنگ بسیار سبک تر بوده و به همین دلیل کار کردن با آن نیز بمراتب راحت تر است. نصب سرامیک آسانتر بوده, سرعت نصب آن هم بسیار بیشتر از سنگ می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.